Vörtbröd

 


Detta är favoritbrödet hemma vilken dag som!

Känslan när man ser dom i butiken är total lycka.

Men, nu har jag så mycket tid över så jag tänkte baka dessa själv.

Jag har aldrig varit en lyckad brödbakare, antingen blir de torra eller totalt dödbakade.

Men jag hittade ett recept som jag givetvis var tvungen att modifiera lite, och bröden blev såååå perfekta!

Älskar ni vörtbröd som jag, så måste ni testa detta recept. Enkelt, och faktiskt godare än de i butik. 😀


Ingredienser 3 st bröd 

50 g smör

33cl porter 

33cl julmust

75 g jäst

50 g kesella el kvarg

1 dl mörk sirap

1 dl honung ( kan bytas mot sirap)

1,5 msk salt

1 påse vörtmix

1100 g rågsikt

2 dl russin 

Ev 1 ägg till pendling 


Gör så här 

Smält smöret i en kastrull.

Häll i porter och must och varm till 37 grader.

Smula jästen i en degbunke och häll över vätskan.

Rör runt till jästen har smält.

Blanda i kesella, kryddor och mjölet och arbeta degen 10 min i maskin. 

Häll i salt och russin efter halva tiden.

Degen kommer vara väldigt kladdig, men det ska den vara.

Jäs under duk 1 timme.


Smörj brödformar eller lägg bakplåtspapper i dom.


Stjälp upp degen på ett bord.

Den är väldigt kladdig men mjöla händerna, dela i 3 delar och knåda ihop till bröd och lägg i formarna.

Jäs i 30 minuter.

Sätt ugnen på 175°.


Pendla bröden med uppvispat ägg om ni vill för en blankare yta på bröden.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.

Efter ca 45 min kan ni kolla med termometer. Bröden ska visa 98° då är dom klara!


Jag körde in alla 3 bröden samtidigt, och det funkade alldeles utmärkt. 😀

Låt dom sen svalna helt på galler under duk.

Ät och njut! 😋

 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mormors kålpudding

Färsfyllt franskbröd

Vetedeg med fördeg till kanelbullar och nutellabullar