Skinkfyllda paprikor med potatisklyftor

 Nu när julhelgen är förbi så har nog många ätit julmat så det sprutat ur öronen..😂

Många med mig har ju säkert ändå julmat kvar och då speciellt skinka.

Jag brukar skära ner skinkan tunt med skärmaskin till pålägg, men det blev sluntar kvar ändå.

Dessa bitar som inte gick att skära ner fick bli denna goda lättlagade middag.

Jag använder curry och rökt paprika, men det är ju bara att byta till vad ni är sugna på om ni inte gillar dessa kryddor. 😀

Skinkan går ju alldeles utmärkt att byta ut till tex kassler, kyckling.



Ingredienser 2-3 pers 

2-3 st paprikor

ca 400 gr Skinka 

1 paket bacon

1 rödlök

3 klyftor vitlök

100-150 gr cantadou vitlöksost ( funkar bra med t ex creme fraiche också, men måste koka ihop lite längre bara)

Curry efter smak ( jag använde 1,5 msk madras curry)

Salt/peppar

Riven ost


Potatis i klyftor

Rökt paprikakrydda

Salt/peppar

Olja


Gör så här 

Sätt ugnen på 200° 

Skär potatisen i klyftor, krydda och ringla lite olja över.



Ställ åt sidan. 

Skär skinkan, bacon, lök och vitlök i mindre bitar.



Stek löken i olja tills den blir mjuk.

I med vitlök, bacon och curry och stek ett par minuter.

Lägg sist i skinkan och vitlöksosten och koka ihop på medelvärme.

Smaka av med salt/peppar och ev mer curry.

Dela paprikorna på mitten, gröp ur, gnid in dom med lite olja och fyll på med skinkröran.

Toppa med riven ost.


Sätt in potatisen i ugnen.

När 10 min har gått sätter ni in paprikorna.

Efter ytterligare 30 min är allt klart.

Men håll koll, olika ugnar tar ju olika tid.

Jag serverade detta med Sweet chilisås, men en god tzatziki funkar ju ypperligt! 

Recept på tzatziki hittar du här


Smaklig spis!



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mormors kålpudding

Färsfyllt franskbröd

Vetedeg med fördeg till kanelbullar och nutellabullar