Klassiska saftiga Lussebullar

 Jag brukar baka lussebullar 1-2 ggr varje jul.

Jag har provat en massa olika recept, vissa med kesella, vissa utan. Ibland med ägg, och i vissa fall mindre fett.

Somliga recept gör bullarna torra redan efter en dag, men detta recept gör bullarna magiskt saftiga!

Även efter de har varit i frysen. 😀

Jag ÄLSKAR russin och saffran, men ni kan såklart välja att minska på dessa, och även utesluta russin i degen.



Ingredienser  30-40 bullar 

4 paket saffran 😀

2 dl strösocker 

2 msk vatten

50 g jäst (1 paket)

175 g rumsvarmt smör

2,5dl rumsvarm mjölk +

2,5dl rumsvarm grädde ( blandas ihop)

1/2 tsk salt

800 g vetemjöl ca 13 1/2 dl 

1-2 dl russin

1 ägg till pensling


Gör så här 

Börja med att ta fram mjölk/grädde + smör i god tid så de blir rumsvarma.

Lägg i saffran i vattnet i ca 20 min.

Lägg russinen i vatten ca 30 minuter, sila sedan bort vattnet.

Smula ner jästen ihop med saffran+ vattnet, mjölk/grädde och smöret i småbitar i en köksmaskin med degkrok.

Tillsatt socker, salt och mjölet.

Arbeta ihop degen i 15 min.

( När 5 min återstår kan ni lägga i russin om ni vill ha det i degen, annars hoppar ni bara över detta)

Degen kommer att vara kladdig, men det ska den vara.

Jäs degen sen under duk i 60 min.




Ta upp degen på bakbord och knåda den lätt, med så lite mjöl som möjligt. ( för mycket mjöl gör bullarna torra)

Degen är ju ganska kladdig, så jag mjölade händerna och bakade ut lussebullar istället för att tillsätta för mycket mjöl i bullarna.

Lägg bullarna på bakpapperklädda plåtar, tryck i russin och låt dom jäsa under duk i 30 min.

Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen 8-10 min.

Låt dom sedan svalna på galler under en duk.

Sedan är det bara att äta, äta, äta!! 😀😋




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mormors kålpudding

Färsfyllt franskbröd

Vetedeg med fördeg till kanelbullar och nutellabullar