Koreansk pizza

 Detta recept är inspirerat av   https://zeinaskitchen.se/koreansk-pizza/  men jag har tagit bort en del och lagt till annat.

Receptet räcker till en ugnsplåt, 4 normalstora, eller 8 lunchpizzor.

Pizzadeg

2,5 dl vatten (37 grader)

25g jäst

0,5 dl rapsolja

5-6,5 dl vetemjöl

Nypa salt

Lös upp jästen i vattnet, tillsätt olja, mjöl och salt.

Knåda ordentligt till en smidig deg.

Plasta in bunken och jäs i ca 1 timme, eller över natten i kyl.


400gr färs

3 klyftor vitlök

Sojasås

0,5 dl soja

0,5 dl söt soja

1 tsk sesamolja

2 tsk chiliflakes ( ta mindre för mildare smak)


Stek färsen i olja tillsammans med riven vitlök.

Rör om ofta, och när färsen fått färg tillsätter du sojasåsen.

Sjud på medelvärme i 5-10 min.

Ställ sedan åt sidan och låt svalna.


Pizzasås

250g passerade tomater

2 msk Sambal oelek ( ta hälften för mildare smak)

Topping

Paprika

Färska champinjoner

400g riven ost el. Mozzarella

Rödlök

Sätt ugnen på högsta värme, ställ in en plåt nederst i ca 15 min.

Nu väljer ni själv om ni vill ha en stor ( räcker lätt till en ugnsplåt), eller kanske som jag, 8 st "lunch storlekar"

Kavla ut, lägg degen sen på bakplåtspapper innan ni lägger på topping.

Blanda tomater med sambal oelek och bred på.

Sen riven ost, färsen och resten av toppingen.

Ta ut plåten och lyft över pizzorna på den.

In i ugnen 8-10 min.

Smaklig spis!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mormors kålpudding

Färsfyllt franskbröd

Vetedeg med fördeg till kanelbullar och nutellabullar